vrijdag, december 09, 2005

kerstcadeaus: een dilemma

De kerstperiode komt dichterbij natuurlijk en dan komt ook weer het jaarlijkse probleem met kerstcadeau's weer naar boven. Kerstfeestje met vrienden, kerstfeestje met kotgenoten, en overal hoort een cadeautje bij. Nu ben ik een van die mensen die echt geen cadeautjes koopt zonder dat ik het echt een goed idee vind, en daarmee bedoel ik dan meestal dat ik het gevoel moet hebben van 'ja, das echt iets voor die'. Een van de twee cadeautjes heb ik gisteren al gevonden, en voor het andere heb ik al een idee, dus het komt dit jaar wel in orde.

wat niet in orde komt, is kerstmis. Ik heb echt een hekel aan die dag. Kerstavond vieren wij (wat dan heet) traditioneel. Lees als: met familie. Grootmoeder komt op bezoek, een paar tantes, mijn ma en pa en dat is het zowat. Zus is zo slim om die dag bij haar vriend te gaan doorbrengen, in Brugge, dus zit ik daar alleen tussen een gemiddelde leeftijd van minstens 45. Leuk is toch anders. Denk je dan: maar dan krijg je veel cadeautjes, dan is het toch leuk, think again. Bij Kerst horen bij ons echt geen cadeaus, tenzij kleren of zo, van mijn ouders dan. Maar nu zit ik dus sinds de kerstshopping gisteren met een dilemma. Ik kwam voorbij 'Het paard van Troje' en daar stond deel 6 van Harry Potter (wordt het stilaan voorspelbaar?) in de etalage voor 11 euro.. Ik heb hem aan de meest gekke prijzen gezien, het hoogste was ongeveer 23 euro denk ik. Maar dit was de nederlandse versie, en ik heb deel 1 net van de Sint in het Engels gekregen.. das al deel 1 van het dilemma. Dan is er natuurlijk: we geven normaal geen cadeaus dus kan ik dan plots die traditie gaan breken?
Het allergrootste stuk van het dilemma is echter: hoe groot is mijn discipline? Want dat boek in huis hebben liggen en er niet in lezen tot de examens voorbij zijn, kan ik dat? ik durf sterk aan mezelf te twijfelen wat dat betreft, maar het zou wel een ideale manier zijn om de avond leuk door te brengen.( Dana winner op de achtergrond neem ik er dan maar bij). Maar ja, dan zijn ze er waarschijnlijk toch tegen dat ik lees als ze er zijn. Hoe zei prof. jeugdlit het ook al weer gisteren: lezen wordt als asociaal gezien? tja..

Geen opmerkingen: