vrijdag, december 09, 2005

jeugditeratuur: goed en slecht nieuws

het slechte nieuws om mee te beginnen maar zeker? Het examen voor jeugdlit valt op 18 januari in de voormiddag. Dat staat vandaag al op Toledo te lezen, de rest van de examens weten we pas maandag. Ik vind het vroeg, de periode begint de 16e pas.. Er is nog slecht nieuws, persoonlijk dan. Gisteren ben ik namelijk helemaal opnieuw moeten beginnen met mijn paper. Ik had veel te veel citaten, en Prof. Ghesquiere raadde me toch aan daar voorzichtig mee te zijn. Dus ga ik van 5000 woorden naar 2000.. en Harry Potter paper zit nog altijd vast. Ik neem echt geen vak met papers meer.

Maar er was ook heel goed nieuws op (jeugd)literatuurvlak:


Bart Moeyaert wordt nieuwe Antwerpse stadsdichter


ANTWERPEN - Auteur Bart Moeyaert wordt voor een periode van twee jaar de nieuwe Antwerpse stadsdichter. Dat heeft het schepencollege vandaag beslist op voorstel van een adviescommissie. Moeyaert zal op 26 januari van volgend jaar worden benoemd en krijgt een mandaat van twee jaar.
Moeyaert is afkomstig uit Brugge en woont in Antwerpen. Hij is een bekend en gelauwerd auteur in Vlaanderen. Hij werd voorgedragen door de zeskoppige adviescommissie die het schepencollege had aangeduid in het kader van de nieuwe procedure voor de aanstelling van een stadsdichter.
De voordracht vanuit de commissie aan het college was unaniem, zo zei schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) na afloop van de collegevergadering. Volgende week woensdag zal de kandidatuur van Moeyaert worden toegelicht in de commissie Cultuur. In januari beslist de gemeenteraad. Als die groen licht geeft, zal Moeyaert op 26 januari (op Gedichtendag) worden benoemd tijdens een plechtigheid in het Antwerpse stadhuis.
Moeyaert volgt Ramsey Nasr op. Nasr zal op zijn laatste werkdag, op 25 januari 2006, zijn laatste gedicht voor de stad voorstellen, aldus Heylen. Hij wees erop dat de stadsdichters meer voor Antwerpen doen dan het literaire aspect, maar ook een uitstraling hebben op het vlak van de citymarketing.
ml

Geen opmerkingen: