maandag, februari 06, 2006

uit

Het heeft me 3 dagen gekost, maar harry Potter deel 6 is uit. Ik had er veel minder lang over kunnen doen als niet het halve universum plots tegen mijn lezen leek te zijn gekeerd. Ma die plots op familiebezoek wil, neefjes die komen spelen, afwas die blijft staan.. terwijl het enige wat ik wou was mee op de trein naar Hogwarts willlen springen en 600 pagina's later weer op King's Cross, platform 9 and 3/4 aankomen. Het was dus een reis met nogal wat tussenstops, leek wel een boemmeltrein, maar hey, gelukkig is J.K goed in sfeeropbouw.
Ik moet zeggen dat het al weer een hele tijd geleden is dat ik boek 5 heb gelezen. Eerlijk gezegd weet ik niet meer wanneer juist, maar er hangt een vage herinnering van 'niet mogen lezen want 2e zit en toch niet kunnen stoppen' aan vast. Het duurde ook allemaal wel wat lang vond ik toen, maar dat kan deels aan het gebrek aan tijd gelegen hebben. Ik zat dus met een niet helemaal meer duidelijke herinnering aan wat in boek 5 allemaal is gebeurd, en dat zal ik geweten hebben. Het is me enorm vaak overkomen dat ze verwees naar 'DA' wat dan later bleek te staan voor 'Dumbledore's Army', maar daar kan ik me niets van herinneren. Shame on me i guess.
Maar boek 6 vond ik meteen al weer veel aangenamer, behalve het hoofdstuk waar mijn vermoedens over Snape werkelijkheid werden.. Toen heb ik gevloekt, en in de loop van het verhaal heb ik alle andere emoties doorlopen ook. What can i say, identificeren met dat boek en de personages is nogal makkelijk. Swept of my feet door de romantiek erin (het is bijna valentijn, kan er ook niets aan doen), woede om Snape, luidop lachen om half 2 snachts, en natuurlijk, ook tranen gelaten. Ik kruip in een verhaal en ik leef mee, en dan ook echt helemaal mee. En hiermee kan ik ook J.K Rowling's strength als schrijver erkennen. Ik wist wat er zou gebeuren, en honestly zag ik het ook aankomen, maar je weet nooit hoe. en de factor 'hoe' was hier toch wel enorm van belang, zoals ze me ook hadden verteld. Want ik kon ze ni bedwingen ze, mijn zicht werd op momenten wel heeel troebel. Vooral de laatste hoofdstukken. Wow. Ben er nog niet echt goed van eigenlijk.. weer te veel meegeleefd.

en nu weer een familiar feeling.. ik wil de volgende lezen!! hoewel dat toch dit keer getemperd wordt door de wetenschap dat boek 7 het laatste boek zal zijn..

Geen opmerkingen: