zaterdag, augustus 18, 2007

sok

jullie wisten het allemaal al jaren, en ik zelf ook. Voor wie nog twijfelde, daarnet de bevestiging. Ik heb zonet, voor de eerste keer in mijn leven, de film 'Schindler's list' uitgekeken. Die heb ik geloof ik ergens ten midden van thesis- of examentijd laten opnemen, en heeft het wonder boven wonder overleefd. Dat is nu een echte typische Babs-film. Het deed me erg denken aan de reactie op Salvador (zie ergens vroeger). Ik hou het duidelijk niet droog bij symbolische momenten. Bij Salvador was dat het vertrappelde rozenblaadjes - moment, bij Pirates of the Carribean al bijna zover bij de openingsscene (again, zie vroeger) en bij 'The wind that shakes the barley' bij de eindscene (ook ergens terug te vinden). Deze keer was het wel pas laat raak, met name op het moment dat de film switches van zwart/wit naar kleur op het einde.(het begin van de film heb ik helaas gemist). Het moment dat de rij mensen aan staat te schuiven voor het graf van Mr. Schindler, en stenen op het graf legt. Mensen van alle leeftijden, de een al met meer moeite als de ander, maar allemaal overtuigd om eer te betuigen. Kippenvel, zoiets. Volgens Wikipedia is het een mengeling van acteurs en echte overlevenden. waw. Het werkte bij mij, alle sluizen open. En dan helemaal op het eind komt zo het allerlaatste druppeltje. De rode roos (of daar leek het toch op, als ik troebel zie ben ik niet zo goed in dingen herkennen)die dan in het midden van de hele hoop stenen wordt gelegd.. en ik had toch wel intuitief aangevoeld wie het op die beelden deed, en wikipedia heeft het me bevestigd, het was Liam Neeson zelf.

Wat Wikipedia me helaas niet uit kon leggen en ik me bij gevolg dus nog altijd afvraag, is de symboliek van de stenen. Is dat een typisch Joods gebruik? of is dat een referentie naar iets in de film wat me is ontgaan?

Geen opmerkingen: