dinsdag, maart 21, 2006

casanova

Ik heb me vandaag in de filmzaal heel erg goed geamuseerd, en dat op een event dat 'nacht van de geschiedenis' heet. Het lijkt contradictorisch maar dat was het niet. Op het programma stond de avant - premiere van Casanova, de film van Lasse Hällstrom met Heath Ledger en Sienna Miller in de hoofdrollen. De inleiding door Roel van Bambost (the one and only) leerde ons al dat er niet veel historisch correct is aan de film, zeker niet het 'wandelen over daken' - moment, maar als niet historicus zijnde, heb ik me daar ook niet echt aan gestoord.
Wat je te zien krijgt is een heel erg vermakelijke romantische komedie in een Venetiaanse setting. Wat dus wil zeggen: water, water en nog eens water en de occasional gondel. Het verhaal kort samengevat: Casanova is een berucht vrouwenversierder en een doorn in het oog van de Inquisitie, zeker in de figuur van bisschop Pucci, met een Jeremy Irons die zijn slechterik-skills alleen nog maar bevestigd. Om eerbaar te worden moet hij dus trouwen, liefst met een maagd. Zo gezegd zo gedaan, en het huwelijk is al gearrangeerd wanneer hij geintrigeerd geraakt door Sienna Miller's personage. Via een reeks vermommingen slaagt hij er in om haar hart te veroveren. Maar toch een waarschuwing: niets is wat het lijkt in Casanova..

Zoek je een avondje entertainment in de cinema? dan kan ik Casanova echt hartelijk aanbevelen, ik heb me zeer goed geamuseerd, en ook de Heath Ledger -bewonderaar in mij kreeg af en toe zwijmelmateriaal.. Zelfs over de muziek heb ik een mental note gemaakt, die is voornamelijk met clavecimbels gespeeld (of iets dat er op lijkt) en dat vind ik nu net een heel mooi geluid (denk aan de paddestoelen in de Efteling..)

Geen opmerkingen: