zondag, september 28, 2008

5-0

Het hoeft ook niet altijd over mij te gaan, dus hebben we het vandaag even over iemand anders. Tom Helsen met name. Gisteren gaf hij een try out voor zijn nieuwe theatertour in Kessel-lo, en ik was wel eens nieuwsgierig. Bovendien was mijn humeur de afgelopen weken niet om over naar huis te schrijven en dat betekent maar een ding: mijn concertkriebels speelden op. De try out kwam dus wel op een goed moment.

Even achtergrondinfo: Tom Helsen en ik dat heeft een hele tijd goed gegaan, muzikaal gezien. Ik heb al zijn platen tot en met More than Gold, en daarna ben ik me op Anton Walgrave gaan toeleggen en hem wat uit het oog verloren. Natuurlijk heb ik 'easy' en 'sun in her eyes' genoeg op de radio horen passeren, maar Tom Live, dat was geleden van Music for life 06, denk ik. Voor zover dat dan al meetelt..

Wat me direct opviel: hij mag er nog altijd wezen :) Die ogen doen het nog steeds, en die zonnebril, het had wel iets. Het gaf hem zo'n zweempje arrogantie, maar net niet teveel om tegen te werken. Zijn achterkant heb ik ook regelmatig mogen bewonderen, en ook die mocht er zijn , maar teveel is teveel :) De tshirt zag er ook wel uit alsof hij een paar maten in de breedte was uitgelebberd, maar tzal vandaag in de AB wel beter zijn geweest (hoop ik)

Soit, back to the music. Ik had voor de try out nog niets van '5-0' gehoord, dus was ik zaterdagnamiddag even in de Fnac binnengewipt en daar stond ie toch wel ter beluistering zeker. Even door de nummers gebladerd, en ik hoorde genoeg piano en genoeg Tom Helsen om ze ook meteen mee naar huis te nemen (13.50 slechts!) De rest van de namiddag dus op repeat gestaan. Ik ben blij dat ie terug is gaan rocken, 'Sun in her eyes' vond ik toch een klein beetje flauw. Geweldig aanstekelijk, dat wel hoor, maar toch. 'Shades' de eerste keer op stubru had toch meer impact.

Tom live op een podum zien, dat heeft nog veel meer impact. Ik was com-pleet vergeten hoe goed die zingt... Een plaat is een ding, maar het live bewijzen nog iets heel anders, wel Tom doet het. Zeer overtuigend. Ook al zijn de nummers heel anders, het voelt nog altijd als Tom Helsen aan. De nieuwe nummers gingen dan ook goed samen met 'When Marvin Calls' en nog een oudje dat ik even kwijt ben.
Ze rockten beduidend meer, maar dat mocht ook wel eens. Het doet voor mij wel nog vreemd aan dat hij op zijn oude nummers na bijna de hele tijd gitaarloos op het podium staat, na al die jaren 'Tom en zijn gitaar'. Ik ben grote fan van de piano-invloed, maar dat zal wel niemand verbazen.. 'Easy' was zo kippevel gewoon.

Sophisticated Lover moest hij helaas zonder Marie brengen en ik vond het niet erg. Persoonlijk vind ik de stem van Marie bij niet veel mannenstemmen passen (zie het duet met Jasper voor de Hilfingersessions) en hij bracht het er alleen ook prachtig van af. 'Sober' vond ik ook weer prachtig. Ik denk dat het de bedoeling was om live en de plaat wat op elkaar af te stemmen en dat is prachtig gelukt. Bij 'Angelina Jolie' kwam de xzylofoon boven en dat is zo'n geweldige toevoeging.. Ze hebben er daarna nog een of twee nummers meegedaan, maar die ben ik even kwijt. 'Numbers and figures' was mijn favoriet op de plaat, en ook live blijft het bovenaan staan. Bij de groepnummers (die dus rocken) had ik alleen zo het gevoel dat Tom zo'n beetje zijn plaats zocht, niet gewoon van het gitaarwerk aan Jelle en Tom over te laten. Bewijs: hij vergat een keer of twee zijn gitaar mee op podium te brengen :)

Korte samenvatting: Tom Helsen is een geweldig zanger. Geloof me. Hij ging (geef het vooral zelf toe) ergens vals, maar voor de rest niets op aan te merken. De nieuwe nummers werken, bij mij vooral die met de piano (dank u voor de inbreng, David) en ik ben heel blij dat ik hem nog eens heb gezien. Was het even vergeten. Geheugen is weer opgefrist voor 'n tijdje. Toch een kritische bemerking: Geen bisnummers? Voor Regi van Milk inc? Laat die mensen in het sportpaleis dan gewoon even wachten, weten zij veel.


en o ja, een vent die een nummer van Madonna om kan zetten tot het klinkt als eentje dat hij zelf maakte en gewoon vergat op de plaat te zetten.. chapeau.

Geen opmerkingen: