maandag, september 01, 2008

het gezicht van de lijn (reprise)

om de terugkeer naar de oude blog nu echt officieel te maken: (een selectie uit) de blogberichten van de andere...

De lijn, de vervoersmaatschappij, voert als ik het goed heb een campage met de slogan ‘wordt het gezicht van de lijn’. Blijkbaar ben ik voor een aantal mensen ook (een van de) gezicht(en) van Lijn 4 Herent - Haasrode en Haasrode - Herent (afhankelijk van het moment van de dag).

Hoe je dat merkt? Maandag door het feit dat mensen spontaan naar je gaan glimlachen, als je in alle haast een veilig plekje zoekt. Het is ook wel een feit, als ik op een bus zit met geen enkel bekend gezicht, ga ik ook een beetje pannikeren.

Hoe je dat verder ook merkt? Dat de bus op halte Groep T blijft wachten tot je de straat bent overgestoken en op bent gestapt alvorens weg te rijden. Dat ik voor een keer me had voorgenomen die bus te missen en terug later te gaan werken, is een detail.

Maar vooral: door de buschauffeurs. Maandagavond raakte ik tussendoor aan de praat met een van de vriendelijkste chauffeurs tot nu toe, die zich heel verwonderd afvroeg of ik zo laat had gewerkt (het was de bus van 18.20). Toen ik zei dat ik inderdaad nog niet wegkon bij de vorige, leek hij onder de indruk. Na even nadenken vroeg ie dan hoe laat ik dan wel moest beginnen. ‘een uur of negen, tien?’ Was het maar waar. Hij schrok wel even toen ik zei dat ik die morgen om acht uur de bus had genomen. ‘Dat zijn echt wel lange dagen’. Als wildvreemde mensen met een beroep dat toch ook niet echt onmiddellijk heel tof moet zijn (of toch niet altijd) al onder de indruk zijn en vinden dat ik veel werk, dan moet het wel zo zijn zeker…

Hij bood nog aan om me in mijn staat af te zetten in plaats van mijn gebruikelijke halte. Ik heb vriendelijk gezegd dat dat niet hoefde. Tien minuten van de zon genieten kan ook echt deugd doen. En vandaag, op de 17.50 bus, werd ik begroet door een opgewekte ‘hey’ van dezelfde chauffeur, die nog perfect wist wat mijn halte was.

Op die manier wil ik graag gezicht van lijn vier zijn ;)

Geen opmerkingen: