maandag, december 03, 2007

Beste Sint

Ik weet het, ik ben er beetje vroeg mee en tegelijk ook laat, want de tijd dat ik me jaarlijks tot u richtte ligt al weer ver achter me. Maar gisteren zag ik u heel veel moeite voor Winky doen (zie 'Het paard van Sinterklaas') en aangezien ik bijna een wonder nodig heb, kom ik bij u terecht.

Ziet u, ik moet eind van deze week, meer bepaald de dag na uw verjaardag, gaan spreken op een congres in Parijs. Wat leuk, zegt u? Dat dacht ik ook dat het zou zijn. Helaas. Mijn slechte voorgevoelens draaien op volle toeren. De hoeveelheid keren dat mijn brein me per dag 'Run, run, as fast as you can' toeschreeuwt, is niet meer te tellen.
Zal ik u even uitleggen waarom? Ten eerste is het hotel waar we in logeren (als je het al zo kan noemen) een een-sterrenhotel. Ik wist eerlijk waar niet dat die bestonden. De reacties van bezoekers laten het slechtste vermoeden: koude kamers, onvriendelijk personeel, kleine kamers en lawaai. Een foto deed mij echter steigeren. Ik had in hun mail (ze hebben het zelf voor ons geboekt) al iets gehoord van een stapelbed, maar ik hoopte dat dat fout was. Niet dus, beste Sint. In de driepersoonskamers is een hoogslaper gebouwd, boven het dubbele bed. Ik weet het niet, maar als iemand mailt dat ze een fysieke handicap heeft, steek je die toch niet in een stapelbed? Zeker niet als er a) vier aangepaste kamers zouden moeten zijn en b) er ook driepersoonskamers met een apart bed zouden moeten zijn. Maar die kamer, das maar voor een nacht, en pap had al beloofd in het stapelbed te kruipen. Dat valt dus nog te overleven. De genadeslag kwam vanmorgen. Minder dan vijf dagen voor het congres komen ze nu vragen of het een manuele of electrische rolstoel is? MINDER dan vijf dagen alstublieft?? nu is het blijkbaar grote paniek: hoe breed is de rolstoel, want het is een oud gebouw.

Weet u wat dat mij vertelt, Sinterklaas? Dat het een totaal niet aangepast gebouw is met smalle deuren waar de rolstoel dus niet tussen zal kunnen. Dat vind ik toch wel straf eigenlijk, voor een congres over juegdliteratuur en handicap. Ik heb er echt geen zin meer in. En daarom, Sinterklaas, vroeg ik me af of u misschien langs Frankrijk terug naar Spanje vertrekt dit jaar? en toevallig een klein wondertje kan doen? Ik zou het geweldig appreciƫren...

o ja, al die andere cadeaus waarvan u weet dat ik ze zou willen, die zijn iets minder belangrijk. Die kunnen wel wachten tot volgend jaar...

Geen opmerkingen: