vrijdag, november 25, 2005

Tom is doing great..

en dat heeft ie gisteren nog maar eens bewezen. Ik heb de voorgaande groepjes ook meegemaakt, maar daarover kan ik kort zijn.
Seismic heb ik grotendeels gemist, maar wat ik er van hoorde klonk niet slecht. Vooral hun laatste nummer is me bij gebleven. Dat was namelijk een cover van een Tom Helsen nummer. Om dat te doen terwijl je weet dat hij in de zaal staat, daar is lef voor nodig.. Het was ook een goeie versie. Helemaal anders dan het origineel, want in een heel ander ritme gegoten, maar zeer zeer genietbaar.

The Vags daarentegen vond ik veel minder genietbaar. Ze werden door het programma omschreven als 'de nieuwe strokes' en dat had al een waarschuwing moeten zijn. Ik hou niet van de Strokes en alles wat er op lijkt en ongeveer zo klinkt, en dus deed wat The Vags op het podium stonden te doen me niets. Muziek is iets heel persoonlijks natuurlijk, en dat was wel te merken want de rest van het publiek was bijzonder enthousiast. Wat hoorde ik? veel gitaren, en helaas ook veel capsones. Het is blijkbaar wat nu 'in' zou moeten zijn, maar met die ontwikkeling ga ik niet mee.

Geef mij dan maar Tom Helsen, helemaal alleen op het grote podium met zijn gitaar. Vooral veel nieuwe nummers (uit More than Gold, dat is waarschijnlijk niet echt meer nieuw?) : out of something, goodbye, don't let them get you down, rocket, love and a bad chase, afgewisseld met af en toe een ouder nummer, zo passeerden slowly, tom is doing great en when marvin calls (de originele versie dan, na de cover van seismic) de revue. Kippevel kreeg ik bij 'Come pick me up', cover van ryan Adams (voor zover ik nog geen kippevel had van de kou, want echt warm was het er niet vond ik. )
Ook helemaal niet zo'n succes, aan de hoeveelheid volk te zien. Het was nooit echt druk, maar dat mag wel, anders geraakte Tom er alleen niet bovenuit denk ik ;)
Het was een optreden van Tom Helsen zoals ik er al veel heb gezien: degelijk en goed, maar weinig afwisseling en weinig bindteksten..
Helaas bleef dus ook nu weer de ontdekking van het jaar uit. Ik wacht vol ongeduld af wie er mijn ontdekkingen van de vorige jaren mag vervoegen en me door de examenperiode heen zal helpen. 2 jaar geleden was dat Milow, in het voorprogramma van diezelfde Tom Helsen, vorig jaar ondekte ik in december nog Hayden, en dit jaar ??

voor meer info:
www.tomhelsen.be
www.milow.be
www.hardwoodrecords.com

Geen opmerkingen: