maandag, november 28, 2005

Harry Potter.. de mening van niet-fans..

Er zijn zo van die dingen waar ik echt gek van word, en een daarvan zijn van die mensen die zeuren dat jeugdliteratuur toch niet meer past voor iemand die Germaanse studeert. Zelfs mijn eigen ouders betrap ik ongeveer nog elke week op een uitspraak die die richting uit gaat. Want (oh here toch) voor een scriptie lees ik 'Harry Potter en de steen der wijzen' en (oh val nu van je stoel) daarvoor heb ik zelfs toestemming van de professor... Daar konden ze dus helemaal niet bij, en ze verdachten me van luiheid omdat ik niet verder had nagedacht over een meer geschikt boek om toepassing op te doen.
Wat kan je daartegen doen? Ik vecht er al tegen sinds ik 16-17 was en mijn pa verkondigde dat het nu toch echt tijd was om de jeugdafdeling van de bib achterwege te laten. Hij heeft twee jaar tevergeefse strijd gevoerd, en het feit dat ik uiteindelijk toegaf was omdat ie altijd hele preken afstak in de bib en op weg naar huis... en toen werd ik studente Germaanse.. tja, dan kan het toch al helemaal niet vond dit keer niet alleen mijn pa maar mijn halve familie of zo. Alsof die er wat mee te maken hebben wat ik lees?! Mijn verweer was altijd dat ik al zoveel 'serieuze' literatuur moest lezen voor school en dan af en toe nog wou weten wat onspannen lezen was, zonder te zoeken naar vertelstandpunten, motieven en weet ik wat nog..
En dit jaar kwam het argument dat ze eindelijk allemaal het zwijgen op legde (of dat dacht ik toch) : er bestaat namelijk een vak 'jeugdliteratuur'. Ik hoef niet te vertellen dat de keuze snel was gemaakt, en dat het ook het vak van mijn thesis is geworden. Dit leidde weer tot protest van mijn pa, maar ondertussen heeft hij zich ermee verzoend, wat hoofdzakelijk te maken heeft met mijn enthousiasme ten opzichte van mijn onderwerp. Er hoort bij dat vak ook een dossier, en geloof het of niet, nu kan ik weer op de jeugdafdeling rondlopen zonder gezeur :) meer nog, zelfs mijn zus heeft het plezier van het lezen van een jegudboek weer ontdekt...
Maar blijkbaar is er dan toch ook weer een verschil tussen Bart Moeyaert, Aidan Chambers en Harry Potter.. en al zeker voor scripties..

4 opmerkingen:

Babs zei

ik kan niet beloven dat er altijd Germaanse-onderwerpen op te vinden zullen zijn hoor, soms ben ik het ook kotsbeu en dan wil ik het wel eens over wat anders hebben ook ;) maar altijd welkom natuurlijk..

Babs zei

wat zouden we zielig zijn als het al zo erg met ons was gesteld ;) Maar iets minder werk zou jeugdliteratuur nog een leuker vak maken :)

Babs zei

nee, ik lees Harry Potter voor verhaaltheorie. Mijn thesis is bij Rita voor jeugdliteratuur en zal gaan over 'handicap in de jeugdliteratuur tussen '95 en 2005'

Babs zei

en voor welk vak ga jij je dit jaar en het volgende uit de naad werken?